Allting började i enkel skala där en hemsida sattes ihop och spelarna fick säljblad som snabbt gick åt till vänner och bekanta. Där kan man säga att det hela var igång. Managertävlingen blev snabbt en snackis bland spelarna och klubbens anhängare.
Det skulle dock dröja tio år innan konceptet Guldfemman blomstrade på allvar och kunde lansera spel för fotboll, innebandy, bandy och ishockey.
Vid denna tid gick Nickes.Com:s grundare och VD Niklas Hellberg runt i Jönköping och funderade även han på en digital plattform att köra föreningstips på. Hans idéer och grubblerier var i nära samklang med det som grabbarna i Kalmar redan hade sjösatt.
När Niklas hörde av sig till grundarna så berättade de att de sålt Guldfemman till ESMG. Niklas hörde av sig till dem och sedan 2018 har Guldfemman drivits i Nickes.Com:s regi.
Vi kämpar stenhårt för att kunna ge tillbaka så mycket som möjligt till våra föreningar; både vad gäller intäkter och upplevelser. Genom att vara lyhörda och lyssna på våra föreningar och coacher ska vi utveckla tjänsten fort - och åt rätt håll.
Sedan sportreseföretaget Nickes.Com tog över driften av Guldfemman 2018 har det öppnat upp möjligheterna ännu mer för att utvecklas framåt med möjligheter att erbjuda tävlingspriser från deras sortiment, samt ett ännu bredare kontaktnät ute hos föreningarna.
I framtiden vill vi lansera Guldfemman för ytterligare sporter.